• Gæste Talker

Jeg prioriterer pauser og fridage som ny iværksætter

Nu tænker du måske: “En ny iværksætter har da ikke tid til at holde fridage, ferie og pauser - Der skal fart på, så der kan komme penge i kassen hurtigst muligt!”. Og sådan tror jeg også, at mange tænker. Men det er ikke den måde, jeg vil drive virksomhed på, fortæller denne måneds gæste Talker, Pernille Møller Larsen, der har virksomheden Oprydningsnørden.



Min motivation


Livet som iværksætter er nyt for mig. Jeg startede min virksomhed d. 5 marts, hvor jeg hjælper private danskere med at sortere, organisere og rydde op. Jeg er kort sagt en oprydningsnørd, og det gør VIRKELIG en forskel, når vi omgiver os med de ting, der er vigtige for os, både i vores hjem og garderobe, men også i resten af vores liv. Jeg hjælper mennesker i gang, som har mistet motivationen, overblikket og overskuddet, og sammen får vi det tilbage - Med respekt for deres ejendele, minder og svære følelser.


Det lyder så flot, og jeg brænder virkelig for at gøre en forskel med oprydning, og jeg har set, hvordan det skaber ringe i vandet, hos dem jeg allerede har hjulpet. Men når det er sagt, så har jeg endnu ikke sendt en faktura. Så ja, helt ny iværksætter, der er i gang med at starte virksomhed.

Men at huske pauser, ro og fridage i hverdagen og under spændende projekter, det har jeg arbejdet med i flere år. Og den erfaring siger mig, at det handler om at huske at prioritere mig selv. For hvis ikke jeg gør de ting, som lader mig op, giver ro i hovedet og kroppen, så fungerer jeg ikke som menneske. Og hvis ikke jeg fungerer som menneske, så er der som iværksætter ikke en virksomhed.

Flere undersøgelser viser, at vi ikke er lige produktive hele dagen på lange arbejdsdage, særligt ikke sidst på dagen, og måske kender du også selv, at ved at tage en pause fra en svær opgave eller problemstilling, kan gøre at du pludselig ved kassebåndet i supermarkedet, kommer i tanke om en løsning.


Jeg tror på, at jeg kan skabe en sund forretning, hvor jeg arbejder 30 timer om ugen, og tager tid til inspiration, gåture i skoven og at tænke mig om.



Hvordan ser det ud i min hverdag?

Jeg har, som så mange andre, en to do liste der er rigtig lang. Og i de sidste par måneder har

jeg afprøvet forskellige modeller og inddelinger i forhold til, hvilken struktur der passer mig bedst.


Jeg har valgt at lave en 3 måneders plan, sætte 5-10 mål for ugen (alt efter størrelse), og for hver dag vælge de opgaver, som haster mest, passer til min dags-energi og tiden jeg har til rådighed.

Derudover har jeg dagslisten inddelt efter pomodoro, så jeg har 10 x 25 minutters koncentreret arbejdstid og 5 minutters pause. Når jeg bruger pomodoro, sigter jeg efter kun at planlægge 7 ud af 10 intervaller, så der er en buffer, hvis opgaverne tager længere tid, eller der kommer en hasteopgave.


På min to do liste er der også plads til de private opgaver, så jeg har tænkt ind, at hvis der er mange private ærinder, så skal jeg muligvis arbejde mindre den dag. Men også at jeg 5 gange om ugen skal ud og gå en tur, og vinterbade én gang om ugen, fordi det er en vigtig prioritet for mig i virksomhedsperspektiv, at passe godt på mig selv, min krop og min energi. Det er mindst lige så vigtigt, som at lave regnskab.





Et vigtigt spørgsmål du kan stille dig selv


Afsløret! Jeg kan også godt falde i knokle-fælden, hvor der skal produceres helt vildt, og det skal gå hurtigt. Det gjorde jeg for nyligt, fordi jeg blev bekymret for økonomien, og hvornår jeg kunne regne med indtægt, og derfor ville jeg gerne have mit første produkt, oprydningsbesøg, sat til salg hurtigere end planlagt.

Jeg knoklede på landingpagen, titel, bookingsystem, betaling og idéer til markedsføring, og min tidsplan skred hele tiden, fordi den var urealistisk. Jeg ville dele tirsdag, og fredag formiddag var jeg stadig ikke i mål. Jeg skulle til et sparringsmøde med to andre iværksættere, og jeg orkede det ikke helt, for jeg havde jo alt for travlt, og min to do liste var en kilometer lang.


“Er du en god chef for dig selv lige nu, Pernille? Nej! Hun er en hård negl, og jeg er ved at drukne i opgaver, der er umulige at nå”

Til mødet siger den ene til mig: “Er du en god chef for dig selv lige nu, Pernille?”. Og alt i mig skreg: ”Nej! Hun er en hård negl, og jeg er ved at drukne i opgaver, der er umulige at nå”.


Det er derfor blevet en vigtig sætning for mig, når jeg planlægger: “Er jeg en god chef for mig selv her?”.

Jeg sætter mit første produkt til salg om 14 dage, i midten af April, og giver mig selv tid til at få alt på plads, selvom der også er en del af mig, der gerne vil i gang NU og som har tankerne dybt begravet i budgettet. Men jeg vil tage tid, også til at lade mavefornemmelsen få taletid og gå en tur i skoven.


Følg min iværksætterrejse


Oprydningsnørdens hjemmeside og Instagram.

På Digitale Damers Instagram deler jeg indblik i min hverdag som ny iværksætter.