top of page
  • Forfatters billedeCatharina Christiansen

Intraprenørskab og entreprenørskab, du behøver ikke starte egen virksomhed for at være iværksætter

Som en slags forlængelse af mit forrige indlæg om iværksættere som personer, så graver vi nu et spadestik dybere og deler den personprofil op i yderligere to typer – eller to typer, som man sagtens kan veksle imellem at være løbende i sin karrieres udvikling. Vi kalder dem intraprenører og entreprenører.

Grunden til at jeg også fremhæver disse to begreber i en særskilt artikel, er fordi at det heldigvis får større og større fokus på iværksætter-uddannelserne. Du behøver nemlig ikke nødvendigvis at drive en selvstændig virksomhed eller drive et startup, for at kunne kalde dig iværksætter. Altså hvis du spørger mig.




Du kan sagtens være begge dele


Forestil dig en klasse med 30 elever på en bacheloruddannelse i innovation og iværksætteri. Mit bud er at 3-5 af dem måske starter egen virksomhed. Men ligeligt tror jeg også at 3-5 af dem kan se selv tage del i opstarten af en anden virksomhed eller måske stå for forretningsudviklingen i en eksisterende virksomhed.

Så et skud i tågen er at 1/3 af klassen bliver enten entreprenører (dem der starter en virksomhed selv) eller den sidstnævnte, som kendetegner en god intraprenør.

Entreprenør og intraprenør, jeg veksler selv i mellem de to da jeg både synes det er sjovt selv at starte og drive virksomhed, men omvendt elsker jeg også at lave forretningsudviklingen for andre og kan sagtens blive mindst lige så passioneret omkring projektet som de er.


Sådan tænker jeg som intraprenør


Når jeg er mit intraprenante jeg, er jeg god til at beskue et virksomhedsfundament i helikopterperspektiv. Jeg kan tydeligt se om der er en defineret problemstilling, om behovet er stort nok - altså om der er et attraktivt kundemarked med både volumen og kunder med lyst til at betale for servicen. Ydermere er jeg god til at spotte potentielle faldgrupper, hvilken marketing og salgsstrategi der nok bør anvendes og om teamet er godt sammensat.

Hvis du er god til at have det overblik, og kan kombinere det med lidt god projektledelse, så tror jeg at du kan blive en værdiskabende nøgleperson for rigtig mange virksomheder.


Burde ”intraprenør” være en stillingsbetegnelse?


For at være ærlig, så har jeg måske fem personer på hånden, som jeg føler burde have titlen ”intraprenør” på Linkedin.

Det der kendetegner de fem individer er, at uanset hvilken virksomhed du placerer dem i, så tror jeg at de ville kunne drive innovationen i virksomheden fremad uden at miste blikket på bundlinjen. De kan lynhurtigt sætte sig ind i en hvilken som helst virksomhedstype og forstå hvordan den virksomhed netop skaber værdi for andre og hvorfor at den har sin berettigelse i markedet. Men personen vil også samtidig være SÅ fremtidsorienteret, grundet sin daglige gang i iværksættermiljøet, at vedkommende også ville være oprigtig bekymret for om virksomheden kan nå at tilpasse sig fremtiden.


Facilitering af intraprenøren


Så intraprenørens resultater afhænger af et indgående samarbejde med virksomhedens øvrige ledelse og måske helt op på bestyrelsesniveau. Jeg kan lige prøve at sætte lidt ord på sådan et samarbejde.

Et kritisk samarbejdspunkt kunne eksempelvis være, hvis ledelsen i virksomheden ikke forholder sig ydmyg og adaptiv - og ikke erkender at overlevelse kræver konstant progression. Uden den ”selvindsigt” ja så bliver det meget svært at finde en god intraprenør, der gider at gøre arbejdet med at rette skuden ind og det bliver samtidig også meget svært at fastholde vedkommende i virksomheden. En intraprenør bliver typisk derfor ikke så mange år, men det er helt klart deres styrke og det der gør dem eksplosive, når de træder ind og går i gang. De kan godt finde ud af at udfordre det eksisterende og finde frem til et kompromis som ledelsen kan se sig selv og virksomheden i.

En intraprenør kan typisk ikke arbejde på samme måde som resten af virksomhedens ansatte, der skal være en større grad af frihed under ansvar og mindre administrativt arbejde, for at de kan forløses i deres fulde potentiale. Intraprenøren er typisk en netværker, der har brug for at være meget ude af huset og skabe alliancer og partnerskaber på tværs. Det er faktisk ofte qua deres netværk, at de virkelig forstår hvordan tendenser i samfundet arter sig. De skal være ”the first to know” og kommer hele tiden hjem og rapporterer om det tillærte.

Man skal nok generelt forestille sig, at en intraprenør er en person, der løber mindst lige så hurtigt som en entreprenør, men lidt er spærret inde eller har en fodlænke på – jeg ved godt at det er lidt karikeret og groft sat op. Men jeg kan love for, at det helt bestemt er en retvisende beskrivelse for hvordan en intraprenør kan føle sig i en etableret og knap så agil virksomhed.


Intraprenører er mindst lige så badass som entreprenører


Og med denne metafor, er jeg derfor også kommet frem til, at det er derfor at intraprenører har min dybeste respekt. Og hvorfor så det?

Jov ser du, de arbejder nemlig også op imod nogle normer, metodikker og grundlæggende (måske) lidt konservative adfærdsforhold. Det hele foregår bare inde i en virksomhed, men svarer fuldstændig til hvad entreprenøren er oppe imod ude i det marked, som vedkommende forsøger at penetrere med sin nye virksomhed.

Hvis jeg skal nævne de to mest badass former for entreprenører og intraprenører der findes (i min optik), så kan vi sidestille entreprenører der prøver at lande det offentlige som kunde (sælge noget til hospitaler, skoler, kommuner) og intraprenører der skal højne innovationsniveauet i en stor organisation med en dybdegående arv (over 1000 ansatte og mere end 50 års eksistens i markedet). Det er to rejser/opgaver der er voldsomt opad bakke og kræver uanede mængder tålmodighed. Det kræver en exceptionel selvforståelse og evne til at søge indad og selv skabe motivationen, en opportunist uden lige, der ser udover de foranliggende udfordringer og hele tiden holder øjnene på målet ude i horisonten.


En intraprenør er oftest på lånt tid


Denne enorme mængde fremsynethed og indre motivation, er netop årsagen til at en intraprenør heller ikke kan blive hængende for evigt. Undervejs vil vedkommende blive sulten efter nye oplevelser og ny viden, for slet ikke at snakke om at de har godt af at komme ud og fornemme hele verdenssituationen igen på egen hånd, inden at de igen træder ind i en ny rejse eller måske starter noget selv. Der skal lige nulstilles efter at have sejlet det store skib i havn.


Vi får brug for flere intrapenører i fremtiden


Det er mit gæt! Jeg har ikke evidens for det. Men min tese er at vi kommer til at få brug for mange flere intraprenører i fremtiden, da den teknologiske udvikling rammer hurtigere end mange virksomheder kan nå at håndtere eller forstå. Det bevirker at rigtig mange etablerede virksomheder, som ikke længere arbejder agilt, kommer til at skulle arbejde med ændringer af deres virksomhedskultur og DNA. Skæver man til startup miljøet, er der også flere og flere af større virksomheder, som på en eller anden måde involverer sig i iværksættermiljøet. Det kan skyldes mange forskellige årsager, men grundlæggende er det smadder klogt gjort af dem. Det bliver meget muligt lige netop det miljø, som de skal rekruttere deres fremtidige nøglemedarbejdere fra.


Jeg håber du har nydt at læse med!

Catharina fra www.betterment.dk

bottom of page